آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از کاربردی ترین ابزار های گوگل برای وبمستر های می باشد. و مهمترین راه ارتباطی میان گوگل و مدیران سایت می باشد. این ابزار به نامهای مختلفی از جمله وبمستر تولز گوگل، سرچ کنسول گوگل و کنسول جستجوی گوگل شناخته می شود.
گوگل سرچ کنسول ابزاری است رایگان به منظور بررسی و حفظ موقعیت سایت شما در نتایج جستجو گوگل کمک کند. هر چند ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل برای قرارگرفتن در نتایج جستجو گوگل مورد نیاز نیست، اما ثبت سایت و اعمال تنظیمات در گوگل وبمستر به شما برای درک اینکه گوگل سایت شما را چطور می بیند کمک می‌کند.

چرا باید سایت را به گوگل سرچ کنسول معرفی کنیم.

  • برای برسی خطاهای سایت و اشکالات کد نویسی
  • بررسی خطاهای حالت موبایلی یا ریسپاسیو سایت
  • بررسی میزان بادید سایت در موبایب و دسکتاپ
  • بررسی کلمات کلیدی مهم سایت
  • بررسی میزان ایندکس سایت توسط گوگل
  • نمایش پیغام های هشدار گوگل
  • معرفی سایت مپ و تعریف ساختار سایت به گوگل

 

 

آموزش گوگل سرچ کنسول

این آموزش شامل تمام موارد ضروری برای گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است. برای هر کسب و کار اینترنتی ، قرارگرفتن در بالاترین نتایج گوگل جزء اولویت های اساسی ان به شمار می رود. برای مدیران سایت ها ابزار سرچ کنسول گوگل منتشر شده است که با استفاده از آن می توانید اقدامات مفیدی برای بهینه سازی سایت انجام دهید که انجام این مجموعه اقدامات سبب بهبود وضعیت سایت در میان نتایج گوگل می شود. در ادامه مقاله ما به صورت گام به گام نحوه کار کردن با کنسول جستجوی گوگل را اموزش می دهیم.

شروع به کار و نحوه نصب گوگل سرچ کنسول

روش اضافه کردن سایت به گوگل سرچ کنسول

قبل از هرکاری شما باید یک حساب گوگل یا جیمیل داشته باشید.برای اضافه کردن یک وبسایت به گوگل سرچ کنسول چندین روش وجود دارد که با انها می پردازیم. ابتدا به صفحه Google Search Console رفته و با اکانت جیمیل خود لاگین کرده و مطابق تصاویر و توضیحات زیر عمل بفرمایید:
نکته مهم: در هنگام اضافه کردن سایت جدید به گوگل حتما دقت کنید هر دو حالت با www و بدون آن را در گوگل ثبت کنید و اگر سایت از SSL استفاده میکند باید دو ورژن آن را هم اضافه کرد یعنی :
1. https://www.kouroshshop.org
2. https://www.kouroshshop.org
3. https://www.kouroshshop.org
4. https://kouroshshop.org
زیرا هر کدام اینها از نظر گوگل یک سایت متفاوت هستند و برای همین تمام نسخه آن را در گوگل ثبت کنید و در نهایت با نسخه ای که ایده آل شماست و برای کاربر در دسترس است فعالیت های آماری و کنترلی را انجام بدهید.

برای تکمیل این کار قطعه کد زیر را به فایل htacsses سایت خود اضافه کنید. و به جای domainname  نام دامنه خود را وارد کنید.

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domainname.com [NC] RewriteRule ^(.*)$

http://domainname.com/$1 [L,R=301]

 

بر روی “Add A Property” کلیک کنید و آدرس سایت خود را وارد نمایید.

حالا وقتشه که از یکی از روش‌هایی که گوگل گفته، سایتتمون رو تایید کنیم.

  • ثبت نام از طریق دانلود و آپلود فایل HTML: برای بهره­ گیری از این روش، باید دسترسی به فایهای هاستینگ داشته باشید.از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و سپس Verify this site را انتخاب کنید. اگر گزینه­ HTML file upload در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید بر روی زبانه­ی Alternate methodsکلیک کرده و گزینه­ HTML file upload را انتخاب کنید.در این روش شما کافیه فایلی که گوگل سرچ کنسول ارئه داده، دانلود و سپس در ریشه سایت (root directory) آپلود کنید. در آخر بر روی “Verify” کلیک کنید. معمولا ریشه سایت در هاستینگ، همان public_html است و البته می تواند با توجه به تنظیمات سرور، http یا https بودن و یا آدرسی که قصد دارید آن را در گوگل سرچ کنسول اضافه کنید متفاوت باشد.
  • ثبت نام از طریق HTML tag: این روش بهترین راه برای مدیران سایت است. از لیست سمت چپ گوگل سرچ کنسول Manage Property و سپس Verify this property را انتخاب کنید. اگر گزینه­ HTML Tag در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید بر روی زبانه­ Alternate methods کلیک کرده و گزینه­ HTML tag را انتخاب کنید. در اینجا کد HTML مورد نظر برای تایید و ثبت نام برای شما فراهم می­شود.
    زمانی که کد فعالسازی مورد نظر اضافه شد آن را ذخیره کرده و سایت را به­ روز کنید. سپس صفحه اصلی سایت را باز کنید. در اینجا به source code سایت نگاهی بیاندازید. کد فعالسازی باید در بخش قابل مشاهده باشد. البته در سایتهای وردپرسی، پلاگینی به نام یوست سئو وجود دارد که به طور اتوماتیک کد مورد نظر را در بخش مربوطه قرار می دهد؛ اما اگر سایت شما وردپرسی نیست حتما متا تگ مربوطه را در head سایت خود ایجاد نمایید و سپس سایت را بروز رسانی کنید.بعد از اطمینان از اضافه شدن کد فعالسازی، به گوگل سرچ کنسول بازگشته و روی گزینه­ Verify کلیک کنید. با این کار گوگل کد سایت شما را برای یافتن کد فعالسازی بررسی می­کند. اگر این کد یافته شود، صفحه­ ای برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که به شما می­گوید سایت به درستی شناسایی (Verify) شده است. در غیر اینصورت خطای بوجود آمده به شما نشان داده خواهد شد. زمانی که سایت شما توسط گوگل سرچ کنسول شناسایی شد، کد فعالسازی را از سایت خود پاک نکنید. اگر این کد را از سایت پاک کنید در مراجعه مجدد به Search Console دوباره باید روند فعالسازی را انجام دهید.
  • ثبت نام با استفاده از کد گوگل انلیتیکس: اگر شما احیانا سایتتون رو گوگل انلیتیکس ثبت کرده باشید، میتونید از همون کد در هدر سایت استفاده کنید.
  • ثبت نام با استفاده از گوگل تگ منیجر: گوگل تگ منیجر به تازگی توسط گوگل معرفی شده که به وسیله اون میتونید به راحتی آب خوردن، کد گوگل سرچ کنسول رو به تنظیمات تگ منیجر خود اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید مقاله‌های “نصب تگ منیجر بر روی سایت” و “نصب گوگل انلیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر” رو مطالعه کنید. اونجا کامل توضیح دادم

انتخاب دامنه ارحج

توی این مرحله باید نوع نمایش دامنه سایت را مشخص کنیم. در واقع باید اولویت خودمون را در نحوه نمایش دامنه سایت به کاربران را مشخص می کنیم.

همان‌طور که گوگل در راهنمای خود اشاره می‌کند : “اگر شما یک دامنه دلخواه را مشخص نکنید، ممکن است نسخه‌های www و non-www دامنه را به‌عنوان منابع جداگانه به صفحات جداگانه تلقی کنیم.”

برای مانع شده از ایجاد محتوای تکراری باید دامنه اصلی سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید.درصورتی‌که گوگل هر دو دومین شمارا ایندکس نماید هر یک آن‌ها را دو صفحه مجزا با محتوای یکسان شناسایی می‌کند که این مورد تأثیر منفی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.

کشور مقصد را مشخص کنید

گوگل بر اساس یکسری از دیتاهایی که از سایت شما دریافت میکنه می تونه بفهمه کشور مقد کجاست:

  • پسوند دامنه
  • محل سرور یا هاستینگ
  • لینک های سایت
  • آدرس سایت

بنابر این بهتر است اطلاعات کاملتری درباره سایت خود به گوگل سرچ کنسول بدهیم

  1. زیر منوی “International Targeting” رو از منوی “Search Traffic” انتخاب کنید.
  2. تب “Country” رو انتخاب کنید.
  3. تیک “Target users in” را بزنید و ایران را انتخاب کنید. و در نهایت تغییرات را ذخیره کنید.

اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان برای وبمستر های است، اما اطلاعات آماری و کاملی را به شما ارائه نمی دهد. در صورتی که گوگل آنالکتیکس حاوی اطلاعات بسیار مهمی در رابطه با کاربران و نحوه جستجوی انها می باشد. بنابراین یکی از کارهای بسیار مهم در سئو و بهینه سازی سایت بدست آرودن اطلاعات در رابطه با کاربران شما می باشد. و این تنها از طریق اتصال گوگل سرچ کنسول به گوگل انالکتیکس امکان پذیر است . در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه اتصال گوگل آنالکتیکس را به سرچ کنسول گوگل را به شما شرح دهیم.

وارد صفحه اصلی ابزار گوگل وبمسترتولز یا همان سرچ کنسول گوگل شوید و از بخش روی  manage site سایت مورد نظر کلیک کنید.
وارد بخش” Google Analytics property” شوید، اگر شما باهمان حساب کاربری که در آنالیزگر گوگل از آن استفاده میکنید، وارد گوگل سرچ کنسول می شوید،گوگل آنالیتیکس به طور اتوماتیک اطلاعات آنالیزگر گوگل را پیدا می کند.
در آنالیزگر گوگل نیز سایت خود را انتخاب کنید.بر روی گزینه save برای تکمیل لینک کلیک کنید.

چگونگی تکمیل لینک بین گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ  کنسول

هنگامی که حساب های کاربری شما به هم لینک شدند، شما یک سری اطلاعات اضافی در هردوی این حساب ها مشاهده خواهید کرد.برای مثال گوگل سرچ کنسول اطلاعاتی را از سایت هایی که javascript خود را غیر فعال کرده اند و یا حتی گوگل آنالیتیکس ندارند را دنبال کند.این درحال است که آنالیزگر گوگل چنین امکانی را ندارد.

این لینک همچنین به شما این امکان را میدهد که اطلاعات کلمات کلیدی که درگوگل آنالیتیکس ناپدید شده است را ببینید.این امر در سئو فوق العاده گرانبها می باشد.برای پیدا کردن این اطلاعات،همانند تصویر زیر وارد بخش Acquisition شده ،وارد گزینه ی Search Engine Optimization شوید و بر روی Queries کلیک کنید.

اگر شما هیچ اطلاعاتی در این بخش نمی بینید،می بایست به اشتراک گذاری گوگل سرچ کنسول را با کلیک بر روی دکمه ی مناسب،فعال کنید.

در پایین صفحه وارد بخش Webmaster Tools settingsشوید، روی گزینه ی Edit کلیک کنیدو سایت مورد نظر را لینک و متصل به گوگل آنالیتیکس کنید.

اضافه کردن نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول

نقشه سایت یا سایت مپ حاوی مطالب بسیار مهمی است که ساختار سایت را به روبوت های موتور جستجو نشان می دهد، خزنده های گوگل در بررسی و ایندکس مطالب، در اولین قدم به دنبال فایل سایت مپ می گردند. البته اگر یه سایت شخصی کوچک دارید، چندان اهمیتی ندارد که سایت مپ را ایجاد نمایید.

توجه داشته باشد سایت مپ کاربران یا همان سایت مپ html با سایت مپی که موتور های جستجوی به دنبال آن می گردنند متفاوت است. سایت مپ موتور های جستجو با پسوند xml ایجاد می گردد. در سایت های وردپرسی با استفاده از افزونه های تولید کننده سایت مپ می توان این نوع نقشه سایت را ایجاد نمود و افزونه یاه ست سئو جزء بهترین افزونه ها برای این کار می باشد.

ابتدا باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. اگر وردپرس را با افزونه Yoast SEO اجرا می‌کنید، به این روش باید عمل کنید وارد قسمت تنظیمات عمومی Yoast SEO شوید در تب امکانات نقشه‌های XML سایت را بر روی “روشن” تنظیم کنید:

بر روی پیوند “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید، که نقشه ساخته‌شده را مشاهده خواهید کرد:

سپس زمان آن رسیده است که نقشه سایت را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنیم.

برای اینکار به بخش کراول و زیر مجموعه sitemaps مطابق تصویر زیر وارد وشید و آدرس سایت مپ ساخته شده توسط افزونه یوست سئو را در قسمت مورد نظر وارد کنید.

معرفی بخش های مختلف گوگل سرچ کنسول

بخش Search Appearance

Search Appearance نحوه نمایش سایت شما را در گوگل نمایش می دهد و شامل چندین فاکتور مهم است که کمک شایانی به سئو و بهینه سازی سایت شما می کند.

بخش Structured Data | بررسی عملکرد های ساختار یافته

زمانی که شما در گوگل جستجو می­کنید، تعدادی لینک مرتبط برای شما به نمایش درخواهد آمد. برای هر لینک توضیح مختصری همراه آن ارائه خواهد شد که به شما کمک می­کند تا سایت مورد نظرتان را بهتر بیابید. حال بسیار خوب است که بتوانید این اسنیپت­های به نمایش درآمده در جستجوها را برای سایت خودتان کنترل و مدیریت کنید. برای تولید این داده ­ها مقداری به دانش HTML نیاز خواهید داشت. حال اگر شما تازه­ کار هستید بهتر است ابتدا گزینه­ بعدی لیست یعنی Data Highligher را بررسی کنید که ابزار راحت ­تری برای دستیابی به داده ­ها و اطلاعات مشابه است.
در صورتیکه از داده های ساختاریافته برای سایت خود استفاده کرده اید با استفاده از ابزار Search Appearance می توانید عملکرد نمایش این قابلیت در میان نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دهید.

در نهایت به این نکته دقت کنید که ابزار گوگل سرچ کنسول به صورت رایگان ارائه شده است و با استفاده از داده های مفید و کاربردی آن این امکان فراهم شده است که مشکلات مهم سایت را تشخیص و رفع نمود.

در صفحه Structured Data، گوگل سرچ کنسول تمامی  Structured Data های یافته شده را به نمایش می­گذارد. گراف به نمایش درآمده نشان دهنده­ی تعداد المان­های Structured Data و خطاهای نشانه­ گذاری (markup errors) است. گزارش موجود را دانلود کرده و مشکلات یافته شده را برطرف کنید. این گزارش اگر با ابزارهای تست Structured Data ترکیب شود می­تواند بسیار کارآمد باشد. صفحات دارای خطا را یافته و آنها را توسط ابزارهای تست بررسی کنید و سپس از پیشنهادات ارائه شده توسط این ابزارها برای برطرف کردن خطاها بهره بگیرید.
در گزارش Structured Data سایت فانوس وب ، انواع اطلاعات ساختار یافته‌ای که در سایت استفاده شده است نمایش داده می شوند. به عنوان نمونه همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در بین صفحات سایت، تعداد 18509 آیتم دارای اطلاعات ساختار یافته (استراکچرد دیتا) هستند و بدون ارور ارزیابی شده است.

در گزارش Structured Data فروشگاه جی بی تایر، انواع اطلاعات ساختار یافته‌ای که در سایت استفاده شده است نمایش داده می شوند. به عنوان نمونه همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در بین صفحات سایت، تعداد 7378 آیتم دارای اطلاعات ساختار یافته (استراکچرد دیتا) هستند و 69 ارور ارزیابی شده است.

در نمودار فوق، در ستون اول که Data Type نام دارد، بر روی هر آیتم می توانید کلیک کنید تا جزئیات ارور موجود در صفحات را مشاهده کنید. همچنین در ستون دوم به نام Source نیز استاندارد استراکچرد دیتای استفاده شده نمایش داده می شود.

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، در حال حاضر الگوریتم های گوگل از استراکچرد دیتا به عنوان سیگنالی برای محاسبات رنکینگ صفحه استفاده نمی کنند ولی وجود استراکچرد دیتا به دلیل تاثیری که در شیوه نمایش نتایج جستجو در موتور جستجو می گذارد، می تواند به صورت غیر مستقیم بر رنکینگ صفحات تاثیر بگذارد. بنابراین از دید سئوی حرفه ای، وجود اطلاعات ساختار یافته متناسب با محتوای سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتیکه امکان استفاده از قابلیت های اطلاعات ساختار یافته بنابر هر دلیلی مانند مشکلات فنی یا مالی وجود نداشت، می توانید با استفاده از ابزار Data Highlighter که در بخش آموزش گوگل سرچ کنسول در مورد آن توضیح داده شده، ساختار برخی از صفحات را برای گوگل تعریف کنید.

بخش Data Highligher

از این ابزار برای معرفی بخش­های مهم سایت به گوگل استفاده می­شود. در این بخش به دانش HTML نیازی نبوده و کافی است به سایت خود رفته و انواع داده­ ها را هایلایت و دسته ­بندی کنید. دیتاهای مختلفی وجود دارد که شما می­توانید آنها را هایلایت کنید. بهتر است بخشی که علاقه دارید در نتایج جستجو برجسته ­تر به نظر بیاید را هایلایت کنید. تمامی اطلاعات هایلایت شده را می­توانید در نوار کناری سمت راست مشاهده کنید. اطلاعاتی که در صفحه به نمایش گذارده نمی شوند را می­توانید در این قسمت بصورت دستی وارد کنید. برای این کار از آیکن چرخدنده استفاده کرده و add missing tags را انتخاب کنید.
در صورتیکه به هر دلیلی امکان اضافه کردن اطلاعات ساختار یافته به کد سایت وجود نداشت، می توان از امکان Data Highlighter برای شناساندن ساختار صفحات سایت به گوگل استفاده نمود. به عبارت دیگر با دیتا هایلایتر می توانید ساختار برخی از انواع صفحات را برای گوگل بات تعریف کنید. بدین منظور ابتدا وارد صفحه Data Highlighter در گوگل سرچ کنسول شوید و بر روی دکمه Start Highlighting کلیک کنید و سپس با توجه به تصویر زیر، آدرس URL صفحه مورد نظرتان را وارد کرده و از منوی آبشاری نوع اطلاعات ساختار یافته صفحه مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

سپس مانند تصویر زیر به هایلایت کردن قسمت های مختلف صفحه بپردازید. برای این کار با کلیک چپ اقدام به انتخاب قسمت های مختلف صفحه و البته بر اساس آیتم هایی که در سمت راست صفحه از شما خواسته شده بکنید. به عنوان نمونه در تصویر زیر جهت هایلایت یک مقاله یا Article، عنوان مقاله و نام نویسنده و عکس و دسته بندی مقاله، هایلایت شده اند.


سپس با توجه به آدرس صفحه ای که در مرحله قبل برای هایلایت کردن به گوگل سرچ کنسول داده بودید، تعدادی صفحه دیگر به شما نمایش داده خواهند شد. اگر ساختار URL سایت شما اصولی باشد، سرچ کنسول تعدادی صفحه مشابه صفحه ای که در مرحله قبل هایلایت کرده اید به شما نمایش می دهد و شما می توانید با کلیک روی دکمه Create Page Set به مرحله بعدی بروید که در آن مرحله، گوگل سرچ کنسول تعدادی صفحه مشابه را بر طبق اصولی که شما مشخص کرده اید، توسط هوش مصنوعی هایلایت کرده و جهت گرفتن تاییدیه به شما نمایش می دهد.
در صورت مورد تایید بودن همه صفحاتی که توسط سرچ کنسول هایلایت شده، روی دکمه Publish کلیک کنید. شما می توانید به همین ترتیب برای قسمت های مختلف سایت از دیتا هایلایتر استفاده کنید. ضمنا می توانید در هر لحظه در صفحه Data Highlighter، کلیه هایلایت هایی که انجام پذیرفته را مشاهده کرده و آنها را ادیت کرده و یا از حالت انتشار در آورید و یا حتی آنها را حذف کنید.

بخش HTML Improvements

در این صفحه تمامی خطاهای مربوط به توضیحات متا، عنوان­ها و محتواهای بدون ایندکس جمع ­آوری می­شوند. این گزارش اکثرا به منظور یافتن محتواهای تکراری استفاده می­شود.

سایت لینک برای بررسی و گردش آسانتر کاربران در سایت طراحی شده اند. این میانبرها به کاربران اجازه می­دهد تا به آسانی به صفحات عمقی­تر سایت دسترسی داشته باشند. برای مثال اگر نگاهی به سایت فانوس وب بیاندازید خواهید دید که تعدادی لینک کمکی نیز همراه آن به نمایش درخواهد آمد.


قسمت HTML Improvement یکی از آیتم های کاربردی گوگل سرچ کنسول است. در این قسمت مشکلات متا تگ دیسکریپشن، متا تگ title و  Meta Description و Title tag و Non-indexable content نمایش داده می شود که دو آیتم اول بسیار کاربردی هستند. انواع مختلف پیغام های HTML Improvement در ادامه توضیح داده شده اند.

 تگ meta description
در این قسمت گوگل سرچ کنسول آدرس صفحاتی که متا دیسکریپشن آنها نیاز به اصلاح دارند نمایش داده می شود که به شرح زیر می باشند:

  • Duplicate meta description : در این بخش صفحات دارای متا دسکریپشن تکراری را نمایش می دهد.
  • Long meta description : در این بخش صفحاتی که دارای توضیحات متا طولانی هستند را نمایش می هد.
  • Short meta description: تمرکز این بخش برای متا دیسکریپشن های کوتاه است.

تگ title tag

در این قسمت آدرس صفحاتی که نیاز به اصلاح عناوین دارد را نشان می دهد.

  • Missing title tags: صفحاتی که دارای تگ عنوان نیستند را نشان می دهد.
  • Duplicate title tags: صفحات دارای عنوان تکراری را شان می دهد.
  • Long title tags: صفحات دارای عناوین طولانی را نشان می دهد.
  • Short title tags: صفحات دارای عناوین کوتاه را مشخص می کند.
  • Non-informative title tags: در صورتی که برگه اطلاعات مشخصی را به کاربر ندهد و صرفا برای موتور های جستجو نوشته شده باشد.

Non-indexable content
در این قسمت مشکلات مربوط به محتواهای غیر قابل ایندکس مانند برخی ویدیوها و عکسها نمایش داده می شوند.

بخش Rich Cards

rich card ها نتایجی هستند که در SERP یا همان صفحه نتایج جستجو به صورت کارت نمایش داده می شوند و همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گوگل این اطلاعات را از طریق اطلاعات ساختار یافته به دست می آورد.

گوگل سرچ کنسول در بخش rich card به شما گزارش می دهد که چه تعداد ریچ کارت در سایت شما وجود دارد و آنها از چه نوعی هستند و همچنین گزارش ریچ کارت هایی که حاوی ارور هستند را نیز به شما ارائه می کند.

به این نکته دقت کنید که اطلاعات ریچ کارت در گوگل سرچ کنسول در حال حاضر فقط برای دستور طبخ غذا، مشاغل، درسها و فیلم (به غیر از فیلمهای تلویزیونی) نمایش داده می شود.

با توجه به تصویر بالا، وضعیت rich card ها در گوگل سرچ کنسول به سه دسته Invalid cards و Enhanceable cards و Fully enhancable cards تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آنها پرداخته شده است.

  • Invalid cards: مواردی هستند که اطلاعات ساختار یافته آنها دارای دست کم یک مورد ایراد بحرانی (Critical errors) در فیلدهای اجباری اطلاعات ساختار یافته است. Invalid card ها علاوه بر آن ممکن است دارای تعداد یک یا بیشتر ایراد در فیلدهای اختیاری اطلاعات ساختار یافته نیز باشند.
  • Enhanceable cards: مواردی هستند که اطلاعات ساختار یافته آنها دارای حداقل یک مورد غیر بحرانی (non-critical errors) در فیلدهای اختیاری اطلاعات ساختار یافته باشد. کارت های Enhanceable توسط گوگل پردازش می شوند ولی توصیه می کنیم که ایرادهای غیر بحرانی را نیز برطرف نمایید.
  • Fully-enhanced cards: مواردی هستند که در آنها هیچ ایرادی در فیلدهای اجباری و اختیاری اطلاعات ساختار یافته وجود ندارد.
بخش Accelerated Mobile Pages

در این بخش اگر سایت شما دارای صفحاتی با تکنولوی amp است نشان داده خواهد شد. صفحات amp صفحه های سریع موبایل (AMP) ابتکار منبع باز برای ارائه صفحات وب هستند که بارگذاری سریع و خوب در دستگاه های تلفن همراه، حتی در شبکه های آهسته انجام می شود.

 

بخش Search Traffic

این ابزار به شما کمک می­کند تا دریابید که بازدیدکنندگان سایت شما از کجا آمده ­اند، چه دامنه­ هایی به وب­سایت شما لینک شده­اند و لینک­های داخلی شما چگونه به نمایش در­می­آیند.

بخش Search Analytics  | تحلیل کلمات کلیدی

Search Analytics نام جدید  Search Queries می باشد، در این بخش یکی از محبوب­ترین گزارشات گوگل سرچ کنسول ارائه می­شود. این بخش برای نشان دادن ترافیک ارگانیک سایت شما است و شامل  صفحات پربازدید، نرخ جستجو در کشورهای مختلف و نرخ استفاده از دستگاه­ های مختلف است.

این بخش حاوی در گزارش Search Analytics اطلاعاتی در مورد جستجوهای انجام شده در یک بازه زمانی مشخص در گوگل که منجر به نمایش دست کم یک صفحه از سایت شما در SERP شده است نمایش داده می شود. در گزارش Search Analytics چهار نوع اطلاعات شامل اطلاعات مربوط به Click و Impression و CTR و Position نمایش داده می شود که شما می توانید تک تک آنها و یا همه آنها را با تیک زدن انتخاب نمایید و از روند تغییرات آنها در بازه های زمانی مشخص مطلع شوید.

  • Click: تعداد کلیک هایی که در نتایج گوگل بر روی صفحات سایت شما انجام شده است.
  • Impression: تعداد رویت سایت شما در نتایج گوگل. (به این نکته دقت داشته باشید که تعداد رویت با تعداد جستجوی انجام شده متفاوت است)
  • CTR: این کلمه مخفف Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک است و برابر با نسبت کلیک به نمایش و یا به عبارت دیگر نسبت Click به Impression است. به عنوان نمونه اگر سایت شما 100 بار در نتایج گوگل دیده شود و 10 بار روی آن کلیک شود، CTR برابر با 10/100 یا ده درصد خواهد بود.
  • Position: پوزیشن نشان دهنده جایگاه در نتایج جستجو است. همان طور که می دانید هر صفحه از نتایج گوگل شامل 10 نتیجه است که در واقع صفحه 1 نتایج گوگل، پوزیشن یا جایگاه 1 تا 10 را تشکیل می دهند و صفحه دو نتایج گوگل از پوزیشن 11 تا 20 را در بر می گیرد.

با انتخاب فیلتر های ذکر شده اطلاعات ارزشمندی در اختیار مدیران سایت قرار می گیرد، که هر کدام با رنگ مشخصی ایجاد شده است، همچنین می توانید در مقابل صفحاتی کهمورد جستجو قرار گرفته اند به طور مشخص تعداد کلیک، تعداد روئیت صفحات، نرخ کلیک و اینکه در صفحه چندم هستند را مشاهده کنید و نسبت به سئو و بهینه سازی محتوای سایت خود اقدام کنید.

از دیگر ویزگی های مهم این بخش ار گوگل سرچ کنسول فیلتر های شگفت انگیر ان است که می توانید  ببیند چه تعداد از بازدید کنندگان image search از سایت شما دیدن کرده اند و یا اینکه چه تعدادی با رایانه دسکتاپ و چه تعدادی با تلفنهای همراه  بوده اند و رتبه متوسط صفحات شما در کجای گوگل بوده است.

هر شخصی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما شده است ، حتماً عبارت یا کلمه ای را سرچ کرده است. قابلیتی با عنوان Search Analytics در سرچ کنسول گوگل قرار دارد که از طریق گزینه Queries آن می توانید به این کلمات سرچ شده و همچنین تعداد دفعاتی که کاربرها با سرچ آن ها وارد سایت شما شده اند ، دست یابید. اطلاع از این عبارات و تحلیل آن ها می تواند در بهینه سازی بهتر سایت و ایجاد کمپین های تبلیغات و بازاریابی اینترنتی راهنمایی مفیدی باشد.

بخش های مختلف Search Analytics

وقتی که وارد گزارش Search Analytics می شوید، گزارش ها بر اساس Query یا عبارات جستجو شده توسط کاربر مرتب شده است. سرچ کنسول این امکان را به شما می دهد که فیلترهای گوناگون را در گزارش گیری اعمال کنید

فیلتر query
در این بخش می توانید انواع فیلتر های مختلف و یا کلمات کلیدی مختلف را با هم مقایسه کنید.

فیلتر page : شناسایی صفحات محبوب سایت
هر سایتی دارای صفحاتی است که از دید کاربران و گوگل دارای کیفیت و محبوبیت بیشتری است. به کمک قابلیت های سرچ کنسول گوگل می توانید این صفحات را شناسایی کرده و به صورت هدفمندتر بر روی سئوی سایت خود فعالیت داشته باشید. برای مشاهده گزارش این صفحات به گزینه Pages در بخش Search Analytics مراجعه کنید.
فیلتر cuntery : تحلیل موقعیت مکانی کاربران سایت
در صورتیکه حوزه فعالیت کسب و کار شما در منطقه جغرافیایی خاصی است ، بنابراین برای شما این مورد دارای اهمیت است که ترافیک ورودی شما از همان منطقه باشد. گوگل سرچ کنسول  قابلیتی برای مشاهده و بررسی این اطلاعات فراهم آورده است که از طریق آن می توانید موقعیت مکانی کاربران وارد شده به سایت را مشاهده و میزان دسترسی کاربران هدف به سایت را بررسی کنید. برای دسترسی به این اطلاعات به گزینه Countries در بخش Search Analytics مراجعه کنید.
فیلتر Divice: اطلاع از دیوایس کاربران سایت
با گستردگی استفاده از گوشی های هوشمند ، برخورداری هر سایتی از قابلیت Mobile Friendly به یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی برای گوگل تبدیل شده است. دلیل اهمیت این مورد برای گوگل ، نمایش بهتر سایت برای کاربرانی است که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. در واقع گوگل بدنبال جلب رضایت این افراد و برقراری ارتباط بهتر این افراد با سایت شما است. با استفاده از گزینه Devices که در بخش Search Analytics قرار دارد می توانید به بررسی تعداد کلیک های کاربرها بر روی سایت به تفکیک دیوایس آن ها بپردازید و در صورت وجود ضعف در نمایش سایت برای دیوایس های مختلف ، با بکارگیری این داده ها به دنبال جذب کاربران بیشتر باشید. تعداد کلیک ها ، تعداد نمایش ، نرخ کلیک و متوسط موقعیت سایت در گوگل برای هر نوع دیوایس از طریق این ابزار قابل بررسی و آنالیز است.

فیلتر Search Type

توسط این فیلتر می توانید گزارش Search Analytics را بر اساس جستجوهای Web و Image و Video فیلتر کنید.

فیلتر Search Apearance

توسط این فیلتر می توانید گزارش را بر اساس نحوه نمایش در نتایج گوگل که طبق تصویر زیر شامل سه نوع AMP article rich result و AMP non-rich results و Rich results می شود فیلتر نمایید. البته گزینه های فیلتر ممکن است برای سایت های AMP و غیر AMP با یکدیگر متفاوت باشد.

فیلتر Date

توسط این فیلتر می توانید بازه زمانی گزارش را تعیین کنید. گزارش Search Analytics به صورت پیشفرض در بازه 28 روز گذشته است ولی توسط این فیلتر می توانید گزارش را در سرچ کنسول فعلی حداکثر تا 90 روز گذشته و در سرچ کنسول جدید تا 16 ماه گذشته مشاهده کنید.

بخش Links to your Site | مشاهده بک لینک های سایت

برای آنالیز لینک­های سایت ابزارهای مناسبی مانند ahrefs ، OpenSiteExplorer و MajesticSEO وجود دارد که با دریافت هزینه­ ماهانه خدماتی برای بررسی لینک­های سایت به شما ارائه می­دهند. اما با استفاده از امکانات رایگان موجود در Google Search Console این نیاز شما برطرف خواهد شد.

برای هر فردی که در زمینه سئو فعالیت دارد، گزارش لینک سازی خارجی یکی از مهترین مواردی است که می بایست به آن دسترسی داشته باشد. بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورها برای افزایش رتبه سایت در گوگل است و برای کسب رتبه بهتر سایت در گوگل می بایست دائماً به آنالیز بک لینک های سایت بپردازید. این گزارش ها در قسمت Links to Your Site قابل مشاهده است. در این گزارش نام سایت هایی که به صفحات مختلف سایت شما لینک داده اند قابل مشاهده است.

این بخش شامل سه بخش مهم است که به بررسی آنها می پردازیم.

  • Who links the most: در ابن بخش می توانید آدرس سایتهایی که به شما لینک داده اند را ببینید .سپس با کلیک بر روی هر صفحه می توانید صفحات سایت مد نظرتان که به سایت شما لینک داده است را مشاهده نمایید.
  • Your most linked content: همانند تصویر زیر، در این ستون، آدرس صفحات سایت شما که به آنها لینک داده شده است، نمایش داده می شود. به عبارت دیگر از این گزارش می توانید متوجه شوید که کدام صفحات سایت شما پرطرفدارتر از دیگر صفحات است.
  • How your data is linked: در این ستون Anchor text یا عباراتی که لینک صفحات سایت شما به آنها داده شده است، نمایش داده می شود.
بخش Internal Links

لینک سازی داخلی یک از فاکتور های مهم در سئو و بهینه سازی سایت می باشد. این ابزار گوگل سرچ کنسول به شما کمک می­کند که کارکرد این لینک­ها و سلامت آنها را بررسی کنید و همچنین متوجه شوید که کدام صفحات بیشترین لینک­های داخلی را دریافت می­کنند.
در گزارش Internal Links، لینک های داخلی سایت شما به ترتیب تعداد نمایش داده می شوند و با کلیک بر روی هر لینک می توانید صفحاتی که به صفحه مذکور لینک داده اند را مشاهده کنید. صفحه گزارش لینک های داخلی در گوگل سرچ کنسول شامل دو قسمت است.

قسمت اول به شما امکان فیلتر کردن آدرس و یا مسیر را می دهد، و آدرس دقیق لینک و یا بخشی از آدرس لینک هایی که مد نظرتان است را در فیلد مربوطه وارد کرده و روی دکمه Find کلیک کنید تا لیست لینک های داخلی بر اساس آدرس یا مسیر مورد نظر شما فیلتر شود.
در قسمت دوم، لیست همه لینک های داخلی که گوگل بات شناسایی کرده است نمایش داده شده است. لیست مذکور بر اساس تعداد زیاد به کم مرتب سازی شده است.
معمولا صفحه اصلی سایت ها یا همان homepage از تعداد لینک داخلی بیشتری برخوردار است و پس از آن معمولا صفحاتی که لینک آنها در منوی اصلی سایت و در فوتر همه صفحات وجود دارند از تعداد بیشتری نسبت به بقیه لینک های داخلی که در متن صفحات وجود دارند برخوردار هستند.

بخش Manual Actions

این صفحه بدترین اخبار را برای مدیران سایت به همراه دارد. در اینجا اطلاعات مربوط به جرائمی که در حال حاضر توسط گوگل بر سایت شما اعمال شده است را می­توانید مشاهده کنید. برای اکثر سایت­ها این صفحه سفید است اما اگر از طریق گوگل پنالتی دریافت کنید در این صفحه می­توانید پیام­های مربوط به آن را مشاهده کنید.

اگر تشخیص خطاکار بودن سات توسط الگوریتمهای گوگل  پنهان بماند در برخی موارد سایت مورد نظر توسط انسانها بررسی می شود و اگر خطای آن محرز شود، مورد جریمه گوگل قرار می گیرند و گاهی ممکن است بخش و یا کل سایت از ایندکس گوگل خارج شود.

اگر سایتی با جریمه دستی روبرو شود، پیغام آن در قسمت Manual Actions در سرچ کنسول با ذکر دلیل و همچنین توضیح در مورد اینکه کدام قسمت یا قسمت های سایت تحت تاثیر جریمه قرار گرفته اند، نمایش داده می شود.

مواردی که ممکن است مورد جریمه دستی گوگل قرار بگیرد:

  • سایت های خریدار و یا فروشنده بک لینک
  • سایتهای هک شده
  • سایتهای اسپم
  • صفححات با محتوای کم ارزش
  • هاست های اسپم

اگر با Manual Action گوگل مواجه شدیم، چکار باید بکنیم؟

در صورت مواجه شدن با Manual Action باید با توجه به توضیحی که گوگل برای شما نوشته است به برطرف کردن کامل تمامی آنچه نقض دستورالعمل های گوگل وبمستر بوده اقدام شود و پس از اطمینان از برطرف کردن کامل موارد، روی دکمه REQUEST A REVIEW که در تصویر قبل نیز مشاهده کردید کلیک کرده تا گوگل مجددا مواردی که تخلف محسوب شده بوده را به صورت دستی بررسی کند. در صورتی که کارتان را به درستی انجام داده باشید، Manual Action از روی سایت شما برداشته می شود.

بخش International Targeting

بسیاری از وب­سایت­ها سعی می­کنند که بازدیدکنندگان بین­ المللی را با استفاده از محتوای مناسب جذب کنند. برای این منظور باید از تگ­های hreflang استفاده شود. اگر این تگ­ها بدرستی اعمال نشوند می­توانند باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای سایت شوند. برای بررسی این مشکلات بهتر است گاهی بخش International Targeting را در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید.

زبانه­ی دوم (country) فقط برای دامنه­ های عمومی قابل استفاده خواهد بود. مانند .com ، .net یا .org . اگر قصد دارید کاربران یک کشور خاص را هدف­گیری کنید، از این بخش بهره بگیرید. دامنه­ هایی مانند .ir مشخصا به کاربران ایران اختصاص دارد.

بخش Mobile Usability بررسی عملکرد سایت در موبایل

گوگل اعلام کرده است که سازگاری سایت­ها با تلفن­های همراه به عنوان یک فاکتور مهم برای رتبه­ بندی­ها محسوب می­شود. از این رو این بخش از گوگل سرچ کنسول برای صاحبان سایت بسیار پرکاربرد است. اگر این صفحه خالی باشد یعنی سایت شما با تلفن­های همراه کاملا سازگار است. خطاها به همراه صفحاتی که با تلفن­ همراه سازگاری ندارند در این قسمت به نمایش گذاشته می­شوند.

برای تحلیل عملکرد سایت در زمان نمایش در گوشی های هوشمند می توان به ابزار Mobile Usability مراجعه و در صورت وجود مشکلاتی برای نمایش در گوشی های هوشمند ، داده های مفیدی در این بخش وجود دارد که با بررسی و رفع آن ها ، عملکرد سایت در این دیوایس ها بهبود خواهد یافت.
در گزارش Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول ، صفحاتی که از نظر موبایل فرندلی بودن دارای ایراد باشند به شما نمایش داده می شوند. پهن تر بودن عرض سایت از عرض صفحه نمایش، نزدیک بودن بیش از حد المان های با قابلیت کلیک و کوچک بودن فونت از جمله ایرادهای رایج موبایل فرندلی بودن سایت هستند.

  • پیغام Clickable elements too close together:این پیغام هنگامی نمایش داده می شود که المان های قابل کلیک مانند آیکون شبکه های اجتماعی و یا آیتم های موجود در منوها خیلی به یکدیگر نزدیک باشند و این احتمال وجود داشته باشد که هنگامی که کاربر قصد دارد روی یک المان کلیک (تاچ) کند، روی المان دیگری تاچ شود. بنابراین تلاش کنید در طراحی رابط کاربری UI سایت فاصله میان المان ها را به بهترین نحو ممکن رعایت کنید.
  • پیغام Content wider than Screen: این پیغام برای صفحاتی نمایش داده می شود که عرض آنها از عرض صفحه نمایش موبایل بیشتر باشد و کاربر برای دیدن همه قسمت های صفحه مجبور به Zoom out باشد. این ایراد یکی از مشکلات رایج در قالب سایت ها است.
  • پیغام Text too small to read:اگر اندازه فونت متن های استفاده شده در صفحات برای کاربران موبایل کوچک باشد و کاربر برای خواندن متن توسط موبایل نیاز به Zoom in داشته باشد، در گزارش Mobile Usability گوگل سرچ کنسول با پیغام Text too small to read مواجه خواهید شد. تلاش کنید که کوچکترین سایز فونت استفاده شده در صفحات موبایل 16px باشد.

بخش Google Index

در این قسمت می­توانید بررسی کنید که چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده و همچنین می­توانید مشخص کنید چه URLهایی ایندکس نشوند.

بخش Index Status

در این بخش کاربران می­توانند تعداد صفحات ایندکس شده را مشاهده کنند. در اینجا URLهایی وجود دارد که اسپایدرهای گوگل می­توانند به آنها دسترسی داشته باشند. URLهایی که توسط فایل robots.txt مسدود شده یا نیاز به وارد کردن اطلاعات ورودی دارند در اینجا به نمایش گذاشته نمی­شوند.


برخی مواقع ایراد کدنویسی در سیستم مدیریت محتوا منجر به ایجاد صفحات بسیار زیاد و بدون محتوا می شود که باید هر چه سریعتر اینگونه ایرادها شناسایی و برطرف شوند. برخی مواقع نیز ممکن است صفحات بی محتوا یا کم محتوا و یا صفحاتی از سایت که دارای محتوای کپی یا اسپمی هستند و قبلا توسط گوگل ایندکس شده باشند، توسط الگوریتم شناسایی و از ایندکس گوگل حذف شوند.

ضمنا در صورتیکه صفحات ایندکس شده در گوگل را از سایت خود حذف کنید و گوگل بات با ارور 404 مواجه شود، بعد از مدتی آن صفحات را از ایندکس نیز حذف می کند که در نتیجه آن نمودار ایندکس با کاهش مواجه خواهد شد. در صورت مواجه شدن گوگل بات با 404 status code شما می توانید ارورهای مذکور را در گزارش Crawl Errors در سرچ کنسول مشاهده نمایید.

در سرچ کنسول جدید، همانند تصویر زیر، آمار ایندکس سایت در گوگل به تفکیک برای چهار گروه Error و Valid with warning و Valid و Excluded نمایش داده می شود.

یکی از نکاتی که توصیه می کنیم سئوکاران و وبمستران به آن توجه کنند این است اطمینان پیدا کنند که گوگل بات به همه صفحات مورد نظرشان به همراه منابع آنها ( مانند عکس، CSS و جاوااسکریپت) دسترسی داشته باشد. بدین منظور می توانید از ابزار Fetch as Google در سرچ کنسول استفاده کنید.

با توجه به آپدیت های متعدد الگوریتم های گوگل، نوسانات کوچکی که در تعداد صفحات ایندکس شده مشاهده می شود، طبیعی است. ولی اگر کاهش ایندکس صفحات به صورت ادامه دار بود، حتما نیاز به بررسی دارد.

بخش Blocked Resources

در این صفحه تمامی صفحاتی که توسط robots.txt مسدود شده است به نمایش در­می­آید.

بخش Remove URLs

فایل robots.txt می­تواند از ایندکس صفحات توسط گوگل جلوگیری کند. اما هنگامی که یک صفحه در حال حاضر ایندکس گذاری می­شود و شما می­خواهید سریعا آن را از دسترس اسپایدرهای جستجوگر گوگل خارج نمایید باید از این قسمت استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فقط صاحبان سایت و کاربران با اجازه­ کامل می­توانند در این قسمت تغییرات را اعمال کنند. از این بخش فقط در موارد خاص مانند صفحات دارای اطلاعات محرمانه استفاده می­شود. در این بخش می­توانید یک دایرکتوری مشخص را همانند یک URLتنها، بطور کامل حذف کنید. پروسه­ این کار کاملا شبیه به حذف یک URL است. اگر در این بخش خطایی انجام داده ­اید در هر زمانی می­توانید درخواست حذف خود را پس بگیرید.

بخش Crawl

گزارشات Crawl Errors باید بطور منظم بررسی شود. در این گزارش تمامی خطاهایی که ربات­های گوگل در هنگام پیمایش سایت می­یابند به نمایش گذاشته می­شود. کدهای خروجی می­توانند به تفکیک دستگاه­ها مختلف مشاهده شوند.

رایج­ترین خطا، خطای ۴۰۴ است که معنی آن این است که صفحه یافت نمی­شود. برای مثال اگر سایت خود را به تازگی مجددا طراحی(redesigne) کرده­ اید، ممکن است با این خطا بیشتر مواجه شوید.

بخش Crawl eror | بخش لینک های شکسته


لینک های شکسته تجربه نامناسبی را برای کاربران فراهم می کند. وجود لینک های شکسته در هر صفحه از سایت شما سبب کاهش ارزش آن صفحه از دید گوگل می شود.

برای مشاهده لینک های شکسته سایت به قسمت Crawl در سرچ کنسول گوگل مراجعه و صفحات که دارای خطای 404 هستند را بررسی کنید. با کلیک بر روی هر لینک ، اطلاعات کاملتری نمایش داده می شود.

برای بهبود رتبه و ارزش سایت ، پیشنهاد می کنیم به بخش مشاوره سئو ما مراجعه نمایید.

در گزارش Crawl Errors ایرادهایی که گوگل بات در هنگام خزیدن به صفحه با آن مواجه شده نمایش داده می شوند. گزارش Crawl Errors به دو گروه کلی Site Errors و URL Errors تقسیم می شوند.

گزارش Site Errors، ایرادهای احتمالی کلی سایت در 90 روز گذشته که شامل ایرادهای DNS و اتصال به سرور و فایل robots.txt است را نمایش می دهد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، گزارش URL Errors، ایرادهایی که گوگل بات در هنگام کراول صفحه با آن مواجه شده است را به تفکیک برای user-agent دسکتاپ و تلفن هوشمند نمایش می دهد.

در گزارش ها می توانید آدرس صفحه ای که با Error مواجه بوده و همچنین Response Code و تاریخی که گوگل بات آن Error را شناسایی کرده مشاهده کنید. ضمنا با کلیک بر روی نام هر ستون می توانید گزارش URL Errors را بر اساس همان ستون مرتب کنید.

انواع Errorهای رایج در گزارش Crawl Error

  • Server Error: همان طور که در فصل مفاهیم در مورد HTTP Response Code توضیح داده شد، Response Code خانواده 500 به معنای ارورهای سمت سرور هستند. بنابراین گزارش ارورهای 5XX در این قسمت قابل رویت هستند.
  • 404 Errors: هنگامی که درخواست گوگل بات از سرور با پاسخ 404 سرور روبرو می شود.
  • Soft 404: وقتی صفحه ای وجود ندارد، وب سرور باید ارور 404 را به درخواست کننده بدهد که هم موتور جستجو و هم مرورگرها متوجه شوند که صفحه و یا فایل مورد نظرشان وجود ندارد. ولی وقتی به جای ارور 404، درخواست کننده به صفحه دیگری مانند homepage ریدایرکت شود، گوگل بات آن را به عنوان Soft 404 در نظر می گیرد. این گونه ارورها باید زودتر برطرف شوند.
  • Access Denied: اگر موتور جستجو به آدرس URL خاصی دسترسی نداشته باشد، آدرس آن را در این قسمت به شما نمایش می دهد. دلایلی مانند نیاز به لاگین شدن در سایت، بلاک کردن آدرس توسط txt از دلایل رایج عدم دسترسی موتور جستجو به URL ها است. اگر در این گزارش متوجه شدید که آدرسی به اشتباه بر روی موتور جستجو محدود شده است، به رفع محدودیت بپردازید و در غیر این صورت نیاز به انجام کاری نیست.

یکی از کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد، بررسی کردن جدیدترین ارورها در سرچ کنسول و در صورت امکان پذیر بودن برطرف کردن آنان است.

به عنوان نمونه اگر سایت شما دارای لینک های خارجی شکسته باشد که با ارور 404 مواجه شوند، ممکن است لیست آن آدرس هایی که با ارور 404 مواجه شده اند در گزارش 404 Errors نمایش داده شوند که در آن صورت نیازی به انجام کار خاصی در سرچ کنسول نیست ولی اگر امکانپذیر است با سایت یا سایت هایی که به شما لینک شکسته داده اند مذاکره کنید تا آن لینک ها را اصلاح یا حذف کنند. ضمنا شما می توانید از لینک های خارجی سایت در گزارش لینک های خارجی سرچ کنسول مطلع شوید.

نکته: وجود ارور 404 در سرچ کنسول الزاما به معنای ایراد در سایت و یا افت رنکینگ سایت نیست. در نمونه بالا شاهد بودید که ارورها منشا خارجی داشتند و ایرادی در سایت وجود نداشت، بنابراین این گونه ارورهای 404 تاثیری در محاسبه رنکینگ سایت ندارند.

بخش Crawl Stats

در این صفحه تعداد صفحاتی که در ۹۰روز اخیر پیمایش شده­اند، نمایش داده می­شود. همچنین زمان مورد نیاز برای دانلود صفحه و سایز آن در اینجا قابل مشاهده خواهند بود. در حالت ایده ­آل شما نیاز دارید تا زمان نمایش و سایز صفحه را به حداقل برسانید، و همچنین تعداد صفحات پیمایش شده در هر روز نیز باید به حداکثر برسند. اگر صفحات پیمایش شده در هر روز کاهش یافته و زمان دانلود سایت شما افزایش یافته است باید سایت خود را به منظور بررسی مشکلات عملکردی در این زمینه، مورد تست قرار دهید.

بخش Fetch as Google

در این بخش یک ابزار تشخیصی در اختیار شما قرار می­گیرد که با استفاده از آن می­توانید بررسی کنید که گوگل یک صفحه­ خاص را چگونه تحلیل می­کند. هنگامی که می­خواهید مشکلات موجود در صفحه­ خود را برطرف کنید این ابزار کمک کننده خواهد بود. با وارد کردن URL و کلیک بر روی Fetch می­توانید مشکلات سایت خود را از دید گوگل ببینید.

بخش Robots.txt Tester

از این ابزار برای بررسی سلامت فایل Robots.txt استفاده می­شود. تمامی انواع پیمایشگرهای گوگل (ربات گوگل، اخبار، عکس­ها، ویدئوها، تلفن همراه و …) در این بخش در دسترس خواهند بود.

بخش Sitemaps

نقشه سایت دقیقا همان چیزی است که به نظر می­آید. این نقشه به گوگل کمک می­کند تا صفحات مختلف را در یک سایت شناسایی کند. این موردی نیست که ربات گوگل خود از پس آن بر بیاید بلکه این شما هستید که باید با تولید یک نقشه­ سایت XML آن را در اختیار گوگل بگذارید. می­توانید این کار را توسط XML-sitemaps.com انجام دهید. این سایت شما را در یک فرآیندی گام به گام همراهی کرده و اطلاعات را در اختیار گوگل قرار می­دهد. اگر گوگل بتواند تمامی صفحات سایت شما را به آسانی تشخیص دهد سایت شما قابل جستجوتر خواهد شد.

 

بخش URL Parameters

گوگل همواره در تلاش است تا پارامترهای URL را درک کند و تقریبا تا حد زیادی در این کار موفق بوده است. اما گاهی اوقات برای فهم برخی از پارامترها به کمک نیاز دارد. در چنین مواردی شما باید پارامتری اضافه کنید و بیان کنید که آیا این پارامتر محتوای دیده شده توسط کاربر را تغییر می­دهد یا خیر. برای پارامترهای ردیابی می­توانید no را انتخاب کنید و برای پارامترهایی که محصولات را دوباره مرتب می­کنند ازyes استفاده کنید. استفاده از این بخش برای افراد تازه­ کار توصیه نمی­شود.

بخش Security Issues | بررسی مشکلات امنیتی سایت

اگر شما صاحب سایت هستید و با این پیام­ها مواجه شدید:
به نظر می­آید سایت شما هک شده است. برای بررسی بیشتر به Google Search Console رفته و صفحه­ Security Issues را مشاهده کنید. در آنجا شما با اطلاعاتی در مورد نوع مشکل و راه­ حل­ هایی برای برطرف کردن آن مواجه خواهید شد.
سایت های مختلف ممکن است مورد هک قرار گیرند و این مورد به هیچ عنوان به بزرگی یا کوچکی سایت و میزان معروف بودن آن بستگی ندارد. هر سایتی ممکن است هدف هکرها قرار گیرد. علاوه بر اینکه هک شدن سایت به علت وجود ضعف های امنیتی در سایت است ، هک شدن سایت سبب ایجاد مشکلات عدیده امنیتی و فنی خواهد شد که این مورد به هدف هکر از هک کردن سایت شما بستگی دارد.

در صورتیکه از داده های ساختاریافته برای سایت خود استفاده کرده اید با استفاده از ابزار Search Appearance می توانید عملکرد نمایش این قابلیت در میان نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دهید.

در نهایت به این نکته دقت کنید که ابزار سرچ کنسول گوگل به صورت رایگان ارائه شده است و با استفاده از داده های مفید و کاربردی آن این امکان فراهم شده است که مشکلات مهم سایت را تشخیص و رفع نمود.

سرچ کنسول گوگل دارای ابزاری برای بررسی مشکلات امنیتی سایت است که برای مشاهده این ابزار به قسمت Security Issues مراجعه کنید. در صورتیکه مشکل خاصی در این زمینه برای سایت شما ایجاد شده باشد ، در این بخش جزئیات آن توسط گوگل قید خواهد شد.

بخش Extra Settings

مسلما این بخش یکی از مهمترین بخش­های Google Search Console است که تا حدودی در پشت آیکن­ های بالا سمت راست صفحه پنهان شده است.

بخش Site Settings

در اینجا شما می­توانید دامنه­ های مورد نظرتان را تنظیم کنید. می­توانید انتخاب کنید که آیا از WWW استفاده کنید یا خیر. برای این کار ممکن است که نیاز باشد تا مالکیت هر دو دامنه را تایید کنید.
دلیل اهمیت این قابلیت در چیست؟
اگر شما از http://example.com به عنوان دامنه مورد نظرتان استفاده کنید و گوگل لینکی با عنوان http://www.example.com بیابد، هر دو دامنه را یکسان فرض خواهد کرد.

همچنین می­توانید نرخ پیمایش سایت را در این بخش تنظیم کنید. بصورت پیش­فرض، گوگل تلاش می­کند تا آنجا که می­شود صفحات سایت را بدون درنظر گرفتن پهنای باند شما بپیماید. اما شما می­توانید با تغییر نرخ پیمایش در این بخش پیمایش گوگل را کنترل کنید. نرخ جدید تنظیم شده برای ۹۰ روز اعتبار خواهد داشت.

بخش Change of Address

آیا می­خواهید وبسایت اصلی خود را به یک دامنه­ جدید ببرید؟ برای این کار می­توانید از ویژگی­های Change of Address بهره­ بگیرید. این کار کمک می­کند که گوگل ایندکس گذاری­های دامنه­ قبلی را فراموش نکرده و آن را برای دامنه­ جدید به­ روز رسانی کند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>